טיפולי פוריות בנשים עם שחלות פוליציסטיות

נשים עם שחלות פוליציסטיות, עלולות להתקל בקשיים בנסיונות להכנס להריון בשל העדר ביוץ או עקב ביוץ לא סדיר. במצבים אלה ובמטרה לגרום לביוץ ולהשגת הריון מקובלות מספר דרכים לטיפול:

טיפולי פריון והשראת ביוץ בנשים עם שחלות פוליציסטיות - PCOS

א. השראת ביוץ בעזרת כדורי איקקלומין (קלומיפן ציטראט):

מדובר בטיפול בן חמישה ימים בכדורים, הניתנים במינון נמוך, לרוב בין היום החמישי ליום התשיעי של המחזור החודשי. אצל 75% מהנשים שתשתמשנה בתכשיר, יתרחש ביוץ מספר ימים לאחר מכן. כמחציתן תשגנה הריון תוך שישה חודשים מתחילת הטיפול. במידת הצורך ניתן להעלות את מינון התרופה.

טיפול באיקקלומין יכול להביא לשיעור גבוה יחסית של הריונות מרובי עוברים (כ-8% מהמקרים) ולהעלות את הסיכון להתפתחות גירוי יתר של השחלות.

לאיקקלומין עלולה להיות גם השפעה אנטי-אסטרוגנית על רירית הרחם. בחלק מהמקרים תגרום תופעה זו לרירית הרחם להיות דקה באותו מחזור טיפול, ועלולה להפריע לקליטת הריון.

עם הפסקת השימוש בתרופה, התופעה תחלוף.

תופעת לוואי לתרופה יכולה להתבטא בגלי חום ובחילות. במקרים נדירים ייגרם טשטוש בראייה. במצב כזה יש להפסיק מידית את השימוש בתכשיר ולדווח בהקדם לרופא/ה המטפל/ת.

ב. השראת ביוץ בעזרת מעכבי ארומטאז:

דרך טיפול נוספת עליה דווח בספרות המקצועית של השנים האחרונות כיעילה בהשגת ביוץ, היא של שימוש בתרופות המעכבות את פעולת האנזים ארומטז (כגון לטרוזול).

מחקרים גילו כי זמן הפעולה של מעכבי הארומטז קצר מזה של איקקלומין, והשימוש בהם אינו פוגע ברירית הרחם. עפ”י ההנחיות החדשות לטיפול ב-PCOS שגובשו ע”י האגודות האמריקאית, האירופאית והאוסטרלית לפריון ופורסמו באוגוסט 2018, לטרוזול הינה תרופת הבחירה כיום להשראת ביוץ בנשים עם PCOS.

נכון לכתיבת שורות אלה, תרופה זאת אינה מאושרת עדיין לשימוש נרחב בישראל.

ג. טיפול בעזרת מטפורמין:

נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות, במיוחד אלה עם עודף משקל, עלולות לסבול מליקוי באיזון רמות הסוכר, המתבטא בעמידות (תנגודת) לאינסולין. אינסולין הוא ההורמון שהגוף מפריש בתגובה לשינויים ברמת הגלוקוז בדם. הוא חיוני לספיגת הסוכרים ע”י התאים בגוף.

נמצא כי מטפורמין (גלוקופאג’ או גלוקמין), שהיא תרופה המיועדת לטיפול בחולי סכרת ומשמשת להפחתת התנגודת לאינסולין, מגבירה אצל נשים עם PCOS את הסיכוי לביוץ מסודר. טיפול זה אינו כרוך בסיכון להריונות מרובי עוברים או לגירוי יתר של השחלות.

ניתן לטפל במטפורמין בנפרד או לשלבו עם איקקלומין.

ד. ירידה במשקל:

לעיתים מתלווים לתסמונת זו משקל עודף או בעיות אנדוקרינולוגיות (כגון גלוקוז גבוה ועמידות לאינסולין). מחקרים מצאו כי במצבים אלה, ירידה של 5%-10% במשקל הגוף, מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לביוץ ספונטני ולהריון עצמוני.

ה. טיפול בזריקות גונדוטרופינים:

אם לא הושג ביוץ או הריון על ידי שימוש בדרכים הנ”ל, מקובל לעבור לטיפול בזריקות גונדוטרופינים. גם בטיפול זה, אשה עם שחלות פוליציסטיות נמצאת בסיכון גבוה יותר להריונות מרובי עוברים ולגירוי יתר שחלתי, בשל ריבוי הזקיקים בשחלות שלה.

במהלך ההיריון חשוב שנשים עם polycystic ovary syndrome תהיינה במעקב רפואי מסודר וקבוע, בגלל השתייכותן לקבוצת סיכון מוגבר ללקות בסיבוכי הריון כגון: סוכרת הריונית, מחלות יתר לחץ-דם ו/או רעלת הריון ו/או לידת עוברים במשקל נמוך.

לקריאה נוספת: תסמונת השחלות הפוליציסטיות

על תסמונת השחלות הפוליציסטיות וכיצד לטפל בה –
תכנית “בוקר בריאות” (ערוץ 13 – 28.11.18)

פרופ’ מכטינגר מתארחת בתכנית “בוקר בריאות” בנושא תסמונת השחלות הפוליציסטיות: מה זה אומר? מה המאפיינים והכי חשוב – איך מטפלים?

חשוב:

כל המידע באתר זה נועד להשכלה כללית בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי. אין ליטול תכשיר רפואי כלשהו ואין לבצע כל פעולה רק על סמך המידע שמופיע באתר זה. כל בעיה רפואית מחייבת פנייה והתייעצות עם רופא מומחה.

לקביעת תור